Filmen, teven och boken

Blogg om film och teve. Ibland också om musik och annat som kan betraktas som kultur. Utgångspunkt Växjö.

fredag, augusti 12, 2005

Äntligen semester!

Nu är jag semester, så tyvärr blir det inga uppdateringar på bloggen under närmaste veckan.

En stund i fjällen kommer att sitta skönt. Kanske till och med att man lyckas undvika både teve och film, det är ju trots allt semester. Lite böcker åker dock med på resan.

Postmodernitetens Ursprung av Perry Anderson:

Det här med postmodernitet är för mig fortfarande ganska suspekt. Allt för många tolkningar, allt för lätt att dra till med om man skall tolka något nutida. Min god vän Christian Lenemark, som för närvarande är doktorand i litteraturvetenskap på Göteborgs Universitet, har förgäves försökt förklara postmoderniteten för mig, men hittills resultat löst. Förhoppningsvis kan nu polletten trilla ner en gång för alla.

Brittiska Fiktioner - Intermediala studier i film, tv, dramatik, prosa och poesi av Erik Hedling:

Vilket fynd! Hittade denna bok på utförsäljning för 10 spänn. Dessutom fanns Anders Åbergs doktorsavhandling Tabu, om Vilgot Sjöman, att köpa för en femtiolapp, likaså Ingrid Espings bok Kampen om Verklighet som behandlar Stafan Jarls Mods-triologi. Funderade länge på att köpa även dessa böcker, fastän jag redan har dom. Men tillslut avstod jag och istället spenderade jag pengarna på en bok om Bollywood och en bok om att sossarna var skojigare på 60-talet. Men kanske skulle jag köpt Åberg och Esping i alla fall. Dom hade ju trots allt kunnat bli schyssta presenter någon gång i framtiden.

Hedling verka ställa flera intressanta frågor i Brittiska Fiktioner. Bland annat "Är filmen alltid sämre än boken?"" Innebär en filmatisering alltid en förenkling av den litterära texten?" Förhoppningsvis får jag tillfälle att återkomma kring både denna bok och dess frågeställning under hösten här på Filmen, teven och boken.

Samlade Dikter av Dan Andersson

Japp, lite poesi måste åka med. Och vad passar bättre än Dan Andersson?

Nu, dags att packa ryggsäcken...

Counter Stats
kitchen ideas Bloggtoppen.se