Filmen, teven och boken

Blogg om film och teve. Ibland också om musik och annat som kan betraktas som kultur. Utgångspunkt Växjö.

tisdag, augusti 23, 2005

Teve: Minns någon Nudlar och 08:or ?

Under hösten -96 och följande vår satsade SVT på en såpa, som skulle vara något alldeles extra. I landet var intresset för teve-såpor stort och man tittade på Rederiet, Vänner och Fiender och Tre Kronor. Nu skulle SVT göra något ungdomligt, nytt och spännande. Man skapade serien Nudlar och 08:or. Konceptet var storstadsmänniskor, som var knappa 30 och strävade på med karriärer och relationer. Inget särskilt uppseendeväckande med det. Men någon hade kommit på en brillijant idé. Vi filmar i flera olika kameravinklar och berättar flera historier parallellt. Då kan vi visa serien i både Ettan och Tvåan samtidigt och tittaren får själv bestämma vad man skall se!

Publiken tyckte dock inte idén var särskilt skojig. Själv orkade jag bara se ett avsnitt och sedan tyckte jag att det räckte. När det var dags för säsong två, så sändes serien på ett traditionellt sätt d.v.s i en enda kanal och på en undan gömd tid. Därefter lades Nudlar och 08:0r ner.

På något sätt kan man förstå tanken. Den var ny och djärv. SVT som alltid riskera att få epitetet "mossig" över sig, tyckte självklart att idéen var fräck när någon sålde in storyn. Men tyvärr hann ingen tänka igenom serien i förväg. Visserligen gillar dom flesta att zappa, men då för att byta program (inte zappa för att se samma serie fast ur en annan kameravinkel). Dessutom andades hela projektet en desperat vädjan till publiken - Interagera med oss! Uppmaningen har återkommit många gånger sedan dess. Ring oss! Mejla oss i direktsändning! Chatta med oss! Kanske är det jag som är gammal och reaktionär, men jag vill i första hand se ett bra teveprogram när jag sätter mig i fåtöljen. Inte nödvändigtvis ringa, chatta och mejla samtidigt.

Varför skriver jag om detta på bloggen idag? Jo, för att männen bakom Nudlar och 08:or (och en hel del av deras vänner i från andra 90-tals såpor) är tillbaka. Ikväll har Kommisionen premiär på SVT 1 klockan 21.00. Serien sänds i tolv avsnitt och är någon form av reality-drama. Först skall man se serien, sedan skall man gå in på svt:s hemsida och kolla upp mer information, fiktiva press-meddelande och övrigt fiktivt nyhetsflöde mellan avsnitten. Sedan är det tänkt att man skall diskutera kring ämnet på svt:s specialkomponerade forum.

Jag måste nog säga att det hela känns en aningens skitnödigt. Det börjar kännas lite som 90-tals såpan. Konceptet har givitetvis fått SVT att jubla. Personligen hoppas jag att få jubla över en bra och spännande teve-serie. Kommisionens hemsida kommer jag att försöka undvika.

Kommisionen
Nudlar och 08:or

Counter Stats
kitchen ideas Bloggtoppen.se